Friday 20 October 2017

Nøkkelprinsipper Av International Trading System


VERDENSHANDELSORGANISASJON FORSTÅR ​​WTO: GRUNNLEGG Prinsipper for handelssystemet WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er lovtekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De håndterer: landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige innkjøp, industristandarder og produktsikkerhet, matavstandsregler, immaterielle rettigheter og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene: Klikk på for å åpne et element. Et tre for navigeringsnavigasjon åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1. Mestbegunstigede nasjoner (MFN): Behandle andre mennesker likt Under WTO-avtalene kan land ikke normalt diskriminere mellom handelspartnerne. Gi noen en spesiell tjeneste (for eksempel en lavere tollsats for et av produktene sine), og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigelsesnasjon (MFN) behandling (se boks). Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT (General Agreement on Tariffs and Trade). som styrer varehandel. MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester (GATS) (artikkel 2) og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter (TRIPS) (artikkel 4), men i hver avtale håndteres prinsippet litt annerledes . Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedområdene for handel som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan landene opprette en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen, som diskriminerer varer fra utsiden. Eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester, er land tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene under strenge forhold. Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller sterke. 2. Nasjonal behandling: Behandle utlendinger og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandsk varene har kommet inn på markedet. Det samme bør gjelde for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter. Dette prinsippet om nasjonal behandling (som gir andre samme behandling som egne statsborgere) finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene (GATT artikkel 3, artikkel 17 i GATS og TRIPs artikkel 3), selv om prinsippet igjen håndteres litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell rettighet er kommet inn i markedet. Derfor er toll på import ikke et brudd på nasjonal behandling selv om lokalt produserte produkter ikke belastes en tilsvarende skatt. Frie handel: gradvis gjennom forhandlinger tilbake til toppen Lavere handelsbarrierer er en av de mest åpenbare måtene å oppmuntre til handel. De berørte barrierer omfatter toll (eller tariffer) og tiltak som importforbud eller kvoter som selektivt begrenser mengder. Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som byråkrati og valutapolitikk. Siden etableringen av GATT i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger. En niende runde, under Doha Development Agenda, er nå på vei. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer (toll) på importerte varer. Som et resultat av forhandlingene hadde industrilandene i midten av 1990-tallet gått ned til mindre enn 4 år. Takket være 1980-årene hadde forhandlingene utvidet til å dekke ikke-tariffbarrierer på varer og til de nye områdene slik som tjenester og immaterielle rettigheter. Åpning av markeder kan være gunstig, men det krever også justering. WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom progressiv liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Forutsigbarhet: Gjennom binding og gjennomsiktighet tilbake til toppen Noen ganger kan det være like viktig å redusere en handelsbarriere som å redusere en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres det til investeringer, jobber skapes og forbrukere kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger Andel av takster bundet før og etter 1986-94 samtalene (Dette er takstlinjer, så prosentandeler er ikke veid etter handelsvolum eller verdi) I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester , binder de sine forpliktelser. For varer utgjør disse bindingene tak i tolltariffer. Noen ganger beskatter land import til priser som er lavere enn de bundne prisene. Ofte er dette tilfellet i utviklingsland. I utviklede land pleier rentenivået og de bundne prisene å være de samme. Et land kan endre sine bindinger, men først etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel. En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforedrag var å øke mengden handel under bindende forpliktelser (se tabell). I landbruket har 100 av produktene nå bundet takst. Resultatet av alt dette: En vesentlig høyere grad av markeds sikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker også å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter. Én måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å sette grenser for importmengder som administrerer kvoter, kan føre til mer rødt tap og anklager om urettferdig spill. Et annet er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige (gjennomsiktige) som mulig. Mange WTO-avtaler krever at regjeringer offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater takster og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Mer presist er det et system med regler dedikert til åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsforhold. Også de er på dumping (eksporterer til under pris for å få markedsandel) og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å lade tilleggsavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse: i landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel. Avtalen om offentlige anskaffelser (en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer) utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringsorganer i mange land. Og så videre. Oppmuntre til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp WTO-systemet bidrar til utvikling. På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å gjennomføre systemavtalen. Og avtalene selv arver de tidligere bestemmelsene i GATT som tillater spesialhjelp og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier. I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden har over 60 av disse landene implementert handelsliberaliseringsprogrammer autonomt. Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktive og innflytelsesrike i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda for Doha. Ved utgangen av Uruguay-runden var utviklingsland forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som er påkrevd av utviklede land. Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, særlig for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at avanserte land bør påskynde å gjennomføre markedsadgangsforpliktelser på varer som eksporteres av minst utviklede land, og det søker økt teknisk bistand til dem. Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. I alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. Den nåværende utviklingsagendan i Doha inneholder utviklingslandes bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering skal et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne (gi dem like mestbegunstiget nasjon eller MFN-status), og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere (gir dem nasjonal behandling) friere barrierer som kommer ned gjennom Forhandlingsforutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer (inkludert takster og ikke-tariffelle barrierer) ikke bør heves vilkårlig takstpriser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO mer konkurransedyktig motvirker urettferdig praksis som eksportsubsidier og Dumpingprodukter til under kostnad for å få markedsandel mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle rettigheter. Dette høres ut som en motsetning. Det foreslår spesiell behandling, men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like mye. Dette er hva som skjer. Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere. Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, må den gi de samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mestbegunstigede. Status for mestbegunstigede nasjoner (MFN) betyr ikke alltid likebehandling. De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handelspartnere. Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler sine over140 medmennesker likt. Men det er noen unntak. Principer for internasjonal handel (LAWM692) Modulmål Modulen skal kritisk vurdere grunnleggende prinsipper og regler for internasjonal handel. Spesielt vil modulen fokusere på den materielle loven i Verdenshandelsorganisasjonen (WTO), som har som mål å skape et åpent, ikke-diskriminerende og regelbasert multilateralt handelssystem. Den vil undersøke noen av WTOs grunnleggende avtaler og vurdere hvordan disse og grunnleggende begreper som prinsippene for nasjonal behandling og mestbegunstigede land har blitt tolket og anvendt av WTOs tvisteløsningsorgan. Den vil analysere noen av de potensielle og faktiske konsekvenser som implementeringen av disse reglene gir for regjeringer i å forfølge sine egne reguleringspolitikker og vurdere hvorvidt fjerning av tariff og ikke-tariff handelsbarrierer effektivt kan stimulere sosioøkonomisk utvikling. ILO: Modulspesifikke ferdigheter 1. Anerkjenn, tilbakekall, forklar og analyser de grunnleggende prinsippene i loven om internasjonal handel 2. Demonstrere din evne til kritisk å analysere substansen og anvendelsen av de grunnleggende prinsippene for internasjonal handel som tolket av tvisteløsningsorganet av WTO 3. Forbind din kunnskap om reglene og prinsippene i lovene som de gjelder for de grunnleggende prinsippene for internasjonal handel til en bredere teoretisk arbeidsgruppe knyttet til utvikling, lov og globalisering. 4. Utvikle og formuler dine egne perspektiver på forhold mellom WTO og regulering av internasjonal forretningsvirksomhet 5. Vurdere noen av de nåværende utfordringene som står overfor regjeringer som gjennomfører WTO-avtalene i nasjonale jurisdiksjoner 6. Gjennomgå fremtidig utvikling av loven i WTO ILO: Disciplin-spesifikke ferdigheter 7. Identifisere, Finn og hent en rekke primære og sekundære, juridiske og ikke-juridiske, papir og elektroniske kilder som omhandler regulering av internasjonal handel 8. Demonstrere din evne til å kritisk analysere substans, strukturer og anvendelse av forskrifter for internasjonal handel 9. Identifisere og analysere juridiske problemer som oppstår ved gjennomføring av internasjonale handelsreguleringer i regionale, nasjonale og subnasjonale innstillinger 10. Gjennomføre og organisere vedvarende og systematisk selvstendig forskning som identifiserer, kritiserer og syntetiserer en rekke synspunkter på regulering av internasjonal handel 11. Vurder en rekke politiske muligheter for regjeringer i å utvikle og anvende reguleringen av internasjonal handel basert på din kunnskap og analyse av eksisterende forskning og litteratur. ILO: Personlige og sentrale ferdigheter 12. Utvikle ferdigheter som er nødvendige for å utføre uavhengig forskning, ved hjelp av en rekke kilder (f. eks. Internasjonale rettsinstrumenter, saker, tidsskrifter, aviser og elektroniske informasjonskilder) 13. Velg, prioritere, analysere og organisere forskningen å produsere et sammenhengende, vedvarende og komplekst argument til en streng frist 14. Utvikle sammenheng og klarhet i muntlige og skriftlige presentasjoner som gjør at du effektivt kan artikulere for andre en kritisk vurdering av kunnskapen du har kjøpt 15. Demonstrere kompetent i bruk av en antall elektroniske informasjonsteknologier, inkludert tekstbehandling, nettbaserte databaser og juridiske pakker som Westlaw og Lexis 16. Reflektere over din erfaring og ytelse for å konseptualisere og planlegge din egen utvikling 17. Behandle din tid for å prioritere og oppnå oppgaver enten uavhengig eller med andre. Syllabusplan Seminar 1 - Handels Liberalisering og WTO og WTO Dispute Settlement System Seminar 2 - Grenseforanstaltninger (Tariffer og Kvoter) Ikke-diskrimineringsprinsipper (Mest Gunstig Nation og Nasjonal Behandling) Seminar 3 Unntak fra WTO-prinsippene Handelspolitikk Instrumenter - Dumping, subsidier og utligningstiltak og sikkerhetstiltak) Seminar 4 - Avvik i WTO-avtalene: Avtale om tekniske barrierer for handel (TBT) Avtale om sanitære og fytosanitære tiltak (SPS-avtalen) om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter (TRIPS-avtale Seminar 5 - Singapore og andre spørsmål: Utvide omfanget av WTO Oppkjøpet av disse ferdighetene vil foregå primært gjennom forberedelse til 5 veiledede seminarer som krever aktiv deltakelse fra hele gruppen. Seminarene skal inkorporere problembasert læring med de som tar Modulen er forpliktet til å utføre oppgaver eller roller, spesifisert av veileder enten individuelt eller i en gruppe som krever uavhengig forskning, for å skrive og presentere et papir til resten av gruppen. Alle studenter bør lese dette papiret på forhånd sammen med et utvalg av materialet som anbefales på forelesningens utdeling. I tillegg arbeider studentene selvstendig med det vurderte essayet med alternativt en modul av studentens valg vurdert ved avhandling. Læringsaktiviteter og undervisningsmetoder (gitt i timer med studietid) Planlagt læring og undervisning. Retningslinjer for selvstendig studie. internasjonalt handelssystem bringes tilbake på det tidligere vellykkede sporet ved å gjøre det faktiske nivået av liberalisering bindende og forankre ikke-diskriminering overalt i systemet eller ved å streve for et lavt nivå av handelsbarrierer. Hvordan kan systemet styrkes mot nye trusler om proteksjon? vi trenger en pause i dagens liberaliseringsforhandlinger og i stedet konsentrere oss om å bli enige om formler for fremtidig liberalisering og - enda viktigere - om enkle formler for unntak fra WTO-prinsipper. Hva er den rette balansen mellom regionalisme og multilateralisme. Er det nødvendig med reformer av tapere i systemet eller utenfor Wha t er de problemene som bedrifter i dagens internasjonale handelssystem og hvordan kan disse problemene lindres i det eksisterende institusjonelle systemetSlideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og å gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, til og med offline Fortsett til mobilnettstedet Opplastingslogg Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut Wto-prinsipper Del denne SlideShare LinkedIn Corporation kopi 2017

No comments:

Post a Comment